14 oktober 2005

Bu för boo.com

Hade man liten förståelse för hur finansvärlden och marknaden fungerar sedan tidigare, kan man inte kalla sig mer förstående efter att ha läst denna bok. Men desto mer förbannad. Hur kan det vara möjligt att kasta 135 miljoner dollar i sjön under en period på ungefär 15 månader? I den sköna It-bubblan var allt möjligt.

Patrik Hedelin kom i kontakt med Ernst Malmsten och Kajsa Leander när de båda arbetade inom Bokus. De var alla tre unga karriärsinriktade personer som upptäckte att deras olika egenskaper kompletterade varandra och de bestämde sig för att dra igång ett eget projekt. Självklart skulle de inrikta sig på det hetaste området, Internet.

De kläckte idén med märkesklädesförsäljning via Internet. En briljant idé tycktes det. Internet var globalt, den fanns i princip inga spärrar för hur stort detta kunde bli, hela världen låg för deras fötter! I denna tid av Internethysteri var det viktigt för alla investerare att vara med. Tåget var på väg att åka, och hoppade man inte på fick man stå kvar med stor näsa och titta på när andra tjänade oerhört stora pengar på nolltid. Sådan var uppfattningen åtminstone.

Kanske var det just därför deras företag kunde värderas till så höga siffror som 390 miljoner dollar, utan att ens kommit ur startgroparna och vara något annat än en ide på papper. De tre unga företagarna var väldigt övertygande och fick några av de största bankerna, advokatfirmorna och analytikerna bakom sig. Succén var given. Eller?

Arbetet tog fart och man slog på strora trumman redan från början, här skulle det inte snålas. Flashiga kontor startades runt om i världen och dyr personal anställdes. Det viktiga var inte att alla hade något att arbeta med, det viktiga var boo.com imagen.

Men allt var inte frid och fröjd. Sprickor uppstod tidigt mellan Patrik och duon Ernst och Kajsa. Ett oerhört maktspel pågick bakom kulisserna, samtidigt som kostnaderna inte kontrollerads det minsta. Det var verkligen rock’n’roll. Något som enligt Patrik Hedelin Ernst och Kajsa levde ut till fullo.

Så pengar brändes och arbetet med webplattformen gick knackigt. När det efter många turer och långa förseningar blev dags för lansering gick inget som tänkt. Plattformen fungerade inte, den var oerhört krävande och försäljning uteblev. Osämjan var stor och det hela gick helt på dekis. Bara några månader efter lansering likviderades företaget.

Boken är till största delen skriven helt ur Patrik Hedelins synvinkel, då Ernst och Kajs avböjt att medverka. Det är därför självklart svårt att få en objektiv bild av det hela, men hur man än vrider och vänder på det så har alla tre ett gemensamt ansvar för det som hände. Men hela händelsen speglar väl tiden som var i slutet av 90-talet. Internet var hett. Den nya ekonomin skulle ta över världen, det gällde att hänga med. Det gjorde uppenbarligen att man nästan i blindo kastade pengar på allt som presenterades med fina grafer och siffror. Vem vill inte vara med och plocka delar av den oändligt stora kakan?

Denna dumjakt på snabb avkastning hade sitt straff, men de kan gott skylla sig själva. Det drabbade uppenbarligen ingen direkt fattig. Lite avundssjuk blir man, jag skulle gärna bränna 135 miljoner dollar av riskkapitalisters pengar. Men nu har bubblan spruckit så jag får väl antagligen aldrig chansen.

Inga kommentarer: